header mobiel

SLAAPTIPS VOOR EEN GOEDE NACHTRUST



U GAAT NAAR BED MAAR KUNT NIET SLAPEN... WAT NU?

Probeer bij het naar bed gaan, alle zorgen van de dag van u af te zetten. Als u merkt dat u bij het slapen gaan nog te gespannen bent, dan zijn ontspanningsoefeningen een uitkomst. Daarvoor kunt u terecht bij yoga, meditatie of andere therapeutische disciplines. Maar er zijn ook huis-tuin-en-keukenoefeningen die iedereen zonder voorbereiding of speciale cursus kan doen.

OEFENING 1: ADEMHALING

Zoals deze: ga op uw rug liggen, adem een paar keer zo diep mogelijk in en uit en ga er zo ontspannen mogelijk bij liggen. Probeert u zich dan gedurende vijf minuten uitsluitend te concentreren op uw ademhaling: in - uit - in - uit. Meetellen mag ook: een - twee - een - twee. U zult merken dat u vaak al in slaap valt voordat de vijf minuten om zijn.

OEFENING 2: ONTSPANNEN

Nog een ontspanningsoefening: span uw linkervoet strak aan en zorg dat u dat vijf seconden volhoudt. Laat dan los en voel de ontspanning. Wacht een paar tellen en doe vervolgens hetzelfde met uw rechtervoet, uw benen, handen, armen, schouders, nek en hoofd.

OEFENING 3: DE FILM TERUGDRAAIEN

Er zijn ook methoden die werken volgens het mechanisme van het aloude 'schaapjes tellen' : ze brengen de geest tot rust. Bijvoorbeeld deze: ga op uw rug liggen en denk aan wat u als laatste hebt gedaan voor het in bed stappen, zoals uitkleden, wassen of tandenpoetsen. Vervolgens denkt u aan wat u daarvoor deed, bijvoorbeeld televisie kijken. En zo verder terug de tijd in. Op die manier draai u de hele film van de dag achterstevoren af. Denk er verder niet over na, maar kijk er alleen maar naar... Tegen de tijd dat u in gedachte bent aanbeland bij het moment dat u die ochtend uit bed stapte, bent u zo ontspannen dat u van een heerlijke nachtrust kunt gaan genieten.

STA NA 20 MINUTEN WEER OP

Als het u niet lukt om binnen twintig minuten in slaap te vallen, doet u er verstandig aan weer op te staan. In plaats van in bed te liggen malen, kunt u beter iets eenvoudigs doen. Net zolang totdat u zich weer slaperig voelt. U hoeft niet op de klok te kijken; het is de bedoeling dat u in bed niet lang wakker ligt, zodat u uw bed weer uitsluitend met slapen in verband brengt. Blijf net zo lang in de andere kamer als je wilt. Ga pas naar bed terug als u zich slaperig voelt. Kunt u opnieuw niet inslapen, herhaal dan de procedure.

SPIERTREKKINGEN

Wie weet dat hij of zij bij het inslapen vaak abrupte spiertrekkingen vertoont, doet er goed aan niet te dicht tegen zijn partner in te slapen. Vooral als die partner zelf moeite heeft met inslapen.

Slaapgarantie USP
Service USP
Vervangen USP

ONZE MERKEN

merken

Stijn's Slaapstudio Nuenen